Då var det dags

2009-12-01 av neocreo

FRA lagen träder i kraft idag. Detta kommer också vara första dagen som jag som standard kommer att ha min internetuppkoppling krypterad via VPN. Enligt min ISP kommer jag därför enbart föra mina kommunikationspaket till mitt jobb och till en anonymitetstjänst – om jag förstått tekniken rätt.
Deras trafik kommer å andra sidan gå till allehanda mysko sajter, men inte på ett sätt som går att härleda till mig som person.
Ska jag verkligen som privatperson behöva gå genom en sådan teknisk lösning för att få behålla min brevhemlighet och en illusion av privatliv?
Det tycker inte jag utan jag anser att det behövs partier som Piratpartiet även i riksdagen som tar dessa frågor på allvar, och driver agendan som ser även till den stora bilden av hur besluten påverkar i framtiden.

