20 sätt att undvika bli avstängd från nätet

2010-01-23 av neocreo

Ifpi vill stänga av fildelare rapporterar SvD. Ja det är ju verkligen möjligt.

I den högst orimliga förhoppningen att någon på Ifpi faktiskt läser detta inlägg (för jag tvivlar starkt på att deras datorkunskaper sträcker sig så lång) så tänkte jag påvisa hur urbota idiotiskt ett sådant krav skulle vara. Och hur pass länge hade de tänkt sig det? Livstid? Fem år? Tre dagar? Varannan minut i 14 dagar?

Detta är också ett svar på Opassandes fyndiga kritik av Ifpi.

Låt oss säga att jag har blivit av med min internetuppkoppling, oavsett det rör sig om obetalda räkningar, eller Ifpis högst hypotetiska massövervakning av datatrafik där man identifierat mig som en fildelare.

”Oh noes! Vad ska jag göra. Nu kan jag inte fildela längre. Jag kan inte heller utföra bankärenden, rösta, deklarera, kommunicera”.

Nöden är uppfinningarnas moder. Vad är alternativen för de som blivit av med sin nuvarande uppkoppling?

Detta är vad jag skulle undersöka i tur och ordning:

  1. Leta upp en ny internet leverantör – finns Flashback kvar? Nåja här är en lista på bredbandsleverantörer. Det finns ju också mobila bredbandsleverantörer som har hyfsad uppkoppling nu för tiden. Oh de har svartlistat ditt namn och personnummer – lugnt, jag lovar att min kompis bor på denna adressen. Det är ju inte som om någon någonsin har uppgett det innan?
  2. Skaffa krypterad VPN tunnel som relakks eller ipredator. Fick någon ut uppgifterna av dessa på lösa grunder? Ja byt leverantör. VPN gör att all din trafik styrs mot ett enda IP, och om man får tro Brokep så kommer snart all trafik från ipredator köra dubbel VPN för att kringgå FRA.
  3. Alternativt om inget av ovanstående fungerar – mobilsurfning utan abonnemang är ingen omöjlighet. Visst långsammare, men vem bryr sig.
  4. Börja surfa på grannens lina
  5. Köp en laptop, kör runt med bilen och leta oskyddade nätverk.
  6. Köp ett abonnemang hos The Cloud – då kan du surfa i alla storstadsregioner i hela världen.
  7. Gå till bibliotek, flygplatser, caféer som har öppna nätverk.
  8. Kolla med en kompis eller familjemedlem  om du får låna hans nätverk, så kan ni passa på att byta filer med varandra också – helt lagligt.
  9. Använd internetlinan på skolan/arbetsplatsen
  10. flytta utomlands

Okej, listan kan göras så jäkla lång som man vill.

Det man kan utläsa är faktiskt att det inte går att stänga av någon från internet. Det är stört omöjligt utan att ha personen under konstant bevakning av en beväpnad eskort 24 timmar om dygnet.

Samma sak gäller om de skulle få för sig med censurering och bevakning av någons uppkoppling – då går man helt andra vägar. Skulle staten börja övervaka mina mail med innehåll, och min emailleverantör tillät detta, ja då bytte jag emailleverantör.

Nu är ju jag varken kriminell eller terrorist, utan en helt vanlig kille. Om nu jag kan tänka på detta, tänk er då vad någon som verkligen inte vill åka fast skulle kunna tänkas göra, som inte är helt lagligt, men gör det hela svårare att spåra: OBS! Detta är bara idéer och inget jag uppmuntrar någon att försöka. Det rör sig om högst olagliga metoder och den som gör det gör det på egen risk.

  1. Stjäl någons inloggningsuppgifter till deras mobila internet.
  2. Stjäl någons laptop med surfdongel
  3. Förfalska ansökningar med en falsk identitet
  4. Om du är tekniskt lagd, hacka dig in på bredbandsuppkopplingen hos grannen – skyddat nätverk eller ej så går allt att hacka i slutändan.
  5. Mer hardcore: dra en egen lina till teleskåpet på gatan/huset.
  6. Installera program på offentliga datorer som gör att du kan ringa upp dem med modem eller via internet.
  7. Installera spionprogram för att routa din trafik genom oskyldiga personers datorer
  8. Använd en avlidens personuppgifter för att beställa internetuppkoppling.
  9. Gör inbrott/besök hos någon granne – stjäl inget – bara öppna upp hans router mot hans vilja.
  10. Tvinga någon att agera som bullvan

Frågan är hur långt Ifpi och Carl Bildt är villiga att gå i denna kapprustningskamp – Har de inte lärt sig något av det kalla kriget att det faktiskt aldrig finns någon vinnare?

Regeringar instiftar lagar – folk hittar sätt att kringgå dem.

Branscher implementerar tekniska skydd och övervakning – folk använder tekniken för att skydda sig mot skydden och övervakning.

Hur mycket klarare än detta kan det bli egentligen? När alternativet är att kriminalisera den personliga integriteten, posthemligheten och övervaka allt och alla, och straffen antingen inte biter, eller kan appliceras – då är det dags att tänka om.

Hur verklighetsfrämmande är människorna som sitter på andra sidan burken hos Ifpi? Det är väl en rimlig fråga? Är det för mycket begärt att ni kanske testar att tänka efter innan ni öppnar munnen? Eller kanske provkör era argument själva först? Ta en anställd eller praktikant, eftersom jag tvivlar på att ni har stake att göra det själva. Förbjud nu denne att använda sig av internet i två månader.

