Ett parti för gratis musik? | Piratpartiet

2

2010-07-17 av neocreo

Ett parti för gratis musik? | Piratpartiet.

Detta säger väl allt varför jag röstar på Piratpartiet. Javisst, jag fildelar – lagligt. Men jag bryr mig mer om integriteten och att inte vara övervakad hela tiden  – att inte bli behandlad som en brottsling. Jag vill ha en rättstat baserad på rättvisa och folkets vilja. Inte baserad på en blind tro att staten alltid har rätt och att vi medborgare måste kontrolleras av ”de som vet bättre”.

2 thoughts on “Ett parti för gratis musik? | Piratpartiet

  1. Tobias skriver:

    Nu har jag läst din åsikt, här kommer min:
    Du menar att du lägger din röst på ett parti bara för att få ladda ner musik lagligt? Att leva på musiker är rätt svårt som det är, om man inte är Lady Gaga eller liknade skitartist (men deras musik klassas väl inte som musik, mera som oljud). Är du verkligen så jälva snål så att du inte kan betala en hundring för en skiva med en artist du verkligen gillar?
    Sen är argument som ”du skulle aldrig stjäla en bil…” bara löjliga, men du tar ju faktiskt bort en inkomstkälla, om än liten, för artister och musiker. Sen kan man så klart diskutera om skivbolagen behöver större delen av pengarna, men det är inte politik.

    • neocreo skriver:

      Oj det blev ett helt nytt inlägg och inte bara ett svar.

      Det korta svaret är

      NEJ, jag är inte så snål, utan jag betalar för mig. Köper DVD:er och boxar när jag hittar dem billigt för under hundralappen. Musik? Ja jag har Spotify nu, och det fungerar för mig även om de kanske inte har allt. LastFM har också mycket som jag kan lyssna på. Den musik jag däremot får skickad till mig och jag gillar leder ofta till att jag i min tur försöker sprida den mer. Jag använder mig också av andra lagliga tjänster för att köpa kopior av musik jag tycker om.

      Finns däremot inga lagliga alternativ för att få tag på musik, tv-serier eller filmer som inte distribueras av bolagen längre, då är de inte intresserade av att sälja dem längre och då hör de hemma i public domain.

      Det långa svaret är:

      nej, du verkar inte läsa riktigt vad jag skriver, eller lyssnat på vad de säger i filmen. Det handlar inte om fildelning, vilket är det vanligaste argumentet mot Piratpartiet – att det är ett parti för att fildela copyrightskyddat material.

      Det handlar om mycket mer, som jag faktiskt tycker är riktigt otäckt och det är att vara övervakad i allt det du gör, aldrig veta om dina kommunikationer är övervakade eller kommer att läsas. Att stat och företag ska godtyckligen gå igenom och rota igenom allt du gör, utan misstanke om brott.

      Visst kortsiktigt är det briljant att kunna övervaka vad alla gör, för då kan man se till att mobbing inte försekommer, ingen skriver något elakt om någon, ingen begår något brott, men det är en väldigt farlig väg att vandra som inte fungerar någonstans i historien.

      Som jag skrev ovan så fildelar jag lagligt – det vill säga, jag, min familj och några vänner byter filmer och musik med varandra. Problemet med olaglig fildelning är på väg att lösa sig av sig självt genom de nya legala tjänster som tagits fram. Fortfarande är det vanligt med överpris uttaget från tjänster så som iTunes, men nu finns det åtminstone alternativ till dessa.

      Musik och filmmarknaden är väldigt hård som du skrev. Marknaden bestämmer egentligen vad som är rimligt pris och vad som inte är det. Tar du ut 180kronor för en skiva och skivan fildelas, sänk då priset. Eller se den ”olagliga” fildelningen som reklam och gör skivan tillgänglig på ALLA plattformar och inte en. Här har du en uträkning

      Marknaden bestämmer också vad den vill ha, inte bolag. Under många år har distributionsbolagen hävdat att det inte går att göra pengar på fri fildelning, men enligt deras egna rättegångsprocesser gentemot t ex TPB så hävdar de att man mycket väl kan tjäna pengar på enbart reklam, och i många fall där det rört sig om betaltjänster så har folk varit mer än villiga att betala för det höga nöjet.

      Du har både rätt och fel i att mediebolagens vinster och utsugande av artister inte är politik. Det blev politik när de bestämde sig för att lobba fram lagar och handelsavtal som inkräktar på den personliga integriteten och begränsa vad folk får och inte får göra med det som de lagligt köpt.
      I Sverige får man t ex kopiera skivor och filmer för eget bruk, vilket vi också betalar för på allt lagringsmedia. Däremot får du inte kringå kopieringsskydd, som är satt där för att förhindra den lagliga rätten att göra en egen kopia. Detta är ju vansinnigt.

      Upphovsrättslagen är också något som måste ses över. Livstid + 70 år för ALLT och som sedan kan förlängas efter behov från intressenter är vansinnigt. De enda som tjänar på detta är bolag och inte upphovsmän. Testa att söka på ”Happy Birthday To You” – den är över hundra år gammal och copyrightskyddad till döds.

Kommentarer inaktiverade.

