Två exempel på lagligt vs. olagligt

2010-08-12 av neocreo

OBS! Är du det minsta känslig eller politiskt korrekt eller blir lätt äcklad eller upprörd över vad du hittar på internet, så har du genom att gått in på denna sidan godkännt att du inte kommer anmäla, bli upprörd eller överreagera vad du hittar här.

Jag har varit internetaktiv väldigt länge. Tidigt 90-tal faktiskt. Jag kommer ihåg en av de första länkarna vi upptäckte på gymnasiet var rotten.com: This is rotten dot com.

Derast tagline är ”The soft white underbelly of the net, eviscerated for all to see: Rotten dot com collects images and information from many sources to present the viewer with a truly unpleasant experience.”

Vad hittar man här då? Jo fina bilder, i allt som får det att vända sig i magen på betraktaren.ch

självmord

och

olycka i mexiko

Som ni kan se är det starka bilder. Fullkomligt lagliga att inneha, titta på och japp, t o m runka till om du är så lagd.

Däremot är följande bild olaglig i Sverige och du kan bli arresterad om du äger den, eller ens tittar på den och blir upphetsad.

Exempel på tecknad porr 1 exempel på tecknad porr 2

Så säg mig är detta rimligt? Är ovanstående ett övergrepp? Jag kan intyga att serien Exemplary Girls av G. Levis finns publicerad både i Sverige och utomlands. Första gången jag hittade den var på biblioteket i min lilla stad jag växte upp i. Den fanns i samma låda som Fantomen, Spirou och Tintin. Den utforskar tabun så som S/M, incest, lesbianism och pedofili, likväl som sex mellan barn. Den är fransk och inte japansk, och här kan man verkligen se hur realistiskt tecknaren ritar. Att bibliotekarier automatiskt tror att alla serier riktar sig mot barn är väl normal idioti. Men ändå rör det sig om fantasier. Det du ser ovan har inte hänt. Nej, ingen har blivit kränkt. Förutom alla barn givetvis. Alla barn blir kränkta av bilderna ovan. I Sverige givetvis.

