Varför behövs småpartier? Och varför borde du rösta på dem?

2010-09-04 av neocreo

Jag hamnade i en intressant diskussion igår, med en övertygad moderat, som hävdade ett en röst på Piratpartiet är bortkastad.

Många andra på webben har skrivit om detta varför din röst på Piratpartiet är bra – men jag vill lägga fram mina egna argument angående detta.

Killen jag snackade med över en öl frågade helt sonika ”Varför behövs småpartier som Piratpartiet? De har ingen chans att komma in i riksdagen, och ingen tycker deras frågor är viktiga” och svaret kom som en blixt.

Därför det finns ett behov, att frågorna småpartierna tar upp faktiskt ÄR viktiga, men inte behandlas så av de stora blocken. Piratpartiet har upprepade gånger påvisat hur sakta men säkert ett övervakningssamhälle börjat växa fram. Fildelning – den frågan är ganska överspelad, vilket inte antipiraterna har fattat. Det rör sig om integritet för den lilla människan, likväl som transparans för staten, något som börjat halka undan de senaste 10 åren i västvärlden. Jag vill inte leva i ett samhälle där staten, likt en god storebror, granskar all min kommunikation och vem jag talar med – om jag nu inte skulle vara misstänkt för ett redan begånget brott, med relevans till behovet att avlyssna min kommunikation.

Att staten trålar efter information att kohandla med andra stater om – visst gör det – men då får det fanimej vara mer målinriktat än att försöka tråla efter information på internet. Motsvarigheten skulle vara att skicka ut en fiskebåt  mitt på Atlanten, och förvänta sig att de ska fånga en viss sorts plankton som enbart finns i Medelhavet. Fel verktyg på fel ställe, ger dåliga resultat.

Bara där påvisar det hur skrämmande dålig IT-kunskapen är hos våra politiker. Piratpartiet har bevisat hög IT-kompetens, och dess representanter vore utmärkt lämpade för att kunna avväga såna frågor. Sveriges Liberala partier har dessutom tappat det liberala konceptet, och som svar på detta är också Piratpartiet det som är mest liberalt och hyllar individen gentemot staten.

De som har varit oroliga över invandringen, har inte heller fått gehör för sina frågor hos andra partier, och därför har Sverigedemokraterna fått ett rejält uppsving. Folkpartiet verkar dock vilja ha samma röster, och har valfläskat rejält över frågan de senaste veckorna. Men jag tror inte det hjälper.

F! verkar vara ett resultat av att politiken är ganska starkt mansdominerad, och att de feministiska frågorna likaså har borstats bort de senaste 10 åren. Jag säger feministiska, då jämstäldhet aldrig kan uppstå genom att sätta en grupp före en annan. Men jag ska inte gå in mer på det just nu.

Frihetspartiet och Aktiv demokrati… tja jag kan inte uttala mig så mycket i vad de står för, förutom att de är mer fokuserade på ett visst resultat (mer poliser, friare lagstiftning gentemot större involvering av folket i beslutande roll genom folkomröstningar kontinuerligt i alla större frågor).

Det är därför som jag tycker det rimmar illa när folk påstår att Piratpartiet är ett ”enfrågeparti”. PP fokuserar enormt mycket på processen, likt väl som resultatet och dess konsekvenser. Kultur, frihet och integritet. De behövs genom hela den demokratiska processen.

De redan etablerade partierna, har helt enkelt svikit förtroendet de tidigare fått på ett sådant sätt att dessa partierna har uppstått. Genom att bete sig som politiker och enbart bry sig om det egna partiets agenda, och strunta i resten av Sveriges befolkning under flertalet val så har behovet behövts täppas till.

Just nu valfläskar alla partier med fokus på skola, jobb och omsorg. Som vanligt med andra ord. Har valfläsket någonsin handlat om något annat? Medierna talar om skillnaderna mellan deras politik, vilka som får det bättre och vilka som får det sämre.

Jag kan tala om redan nu, att ifall det inte blir en förändring i maktstrukturen, så vi kan röra oss bort från denna blockpolitik, så kommer det enbart bli sämre på det stora hela för ALLA. Enbart nu när det är val har du en chans att verkligen låta ditt hjärta tala. Känner du dig sviken av ett parti som rövknullat dig genom alla val du röstat i, då är det dags att byta, och inte uppföra sig som en kvinna vars man misshandlar henne hemma, och hela tiden ursäktar svinet och tror att felet beror på henne själv. Resultatet är att hon ofrånkomligen blir slagen upprepade gånger mer, om hon inte tar mod till sig, följer sitt hjärta och lämnar honom.

Själv brinner jag för demokrati och integritetsfrågorna, och är rent ut sagt orolig över hur de etablerade partierna har hanterat frågor så som datalagringsdirektiv, FRA-lagen, IPRED och ACTA-förhandlingarna. Innan Piratpartiet röstade jag på FP, då de var ”inte perfekta men mindre dåliga än andra”. Du behöver inte längre nöja dig med ”lagom dåligt”. Finns det några frågor du verkligen tycker är så viktiga att de förtjänar att lyftas upp och hanteras av nya friska sinnen som inte lider av politiska vanföreställningar, då ska du rösta efter ditt hjärta, oavsett vilket parti det är.

Och ifall du är orolig över att bli utfrusen av familjen eller vännerna för ”ni har alltid röstat på samma parti”, hey, du kan alltid ljuga? Eller stå för dina åsikter om du har stake i dig. Vem vet, det kanske kan öppna folks ögon för att samhället faktiskt kan förändras till det bättre?

