Failval eller ”vad var det vi sa”?

2010-09-20 av neocreo

Piratpartiet gjorde ett dåligt val, enligt uppgifterna jag läste igår – och Sverige Demokraterna kom in i Riksdagen.

Först blev jag bestört över det sistnämnda, men sen tänkte jag för mig själv ”detta är egentligen DET som Piratpartiet har varnat för hela tiden”.

Inte just SD, men just angående övervakningsivern i samhället. Angående FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet, m.fl.

Piratpartiet har hela tiden sagt ”Om man bygger upp en övervakningsapparat som bevakar allt medborgarna gör, vad händer om ett extremparti blir inröstat att styra?”.

Belackarna av Piratpartiet sa bara ”Det kommer aldrig att hända, så en röst på PP är bortkastad”.

Valet 2010 visar bara att det faktiskt kan hända.

Och jag undrar hur utgången i valet faktiskt hade blivit om nyheter som denna eller denna inte fått vänta tills själva valdagen.

Nåja. Nästa gång är det EU val, så vi får väl se till att få större uppmärksamhet då, och till nästa val får vi väl ta kampen igen och vad vi har lärt oss av de senaste fyra åren. Det kommer bli en intressant tid, och nästa gång får Piratpartiet visa att det inte är ”internetfrågor” och ”fildelning” som är deras största kunskap, utan visa både genom handling och genom uppmärksamhet vilken genomslagskraft integritet, kunskap och kultur faktiskt har i övriga samhällsfrågor som jobb, skola och omsorg – och inte tillåta att medierna tiger ihjäl oss.

