Gott Nytt År – Jag är inte längre pirat

2013-01-02 av neocreo

Ett nytt år och en ny början. Bloggen har blivit lidande på grund av på tok för mycket arbete så jag tänkte försöka vara lite bättre nu på det nya året.

Som rubriken säger så är jag inte längre pirat-konsument, och har inte heller varit det på ganska länge. Behovet har helt enkelt inte funnits där, och tack vare de nya tjänsterna som kom under sista kvartalet 2012 så är min förutsägelse att många pirater kommer att följa mitt exempel under 2013.

Jagandet av pirater som eskalerade under senare delen av 2000-talet var vad som fick mig politiskt medveten, och ytterligare drev mig att ifrågasätta de politiska partierna. Jag har laddat ner en hel del och just det ologiska jagandet av folk som laddar ner upphovsrättsskyddat material kändes oerhört orättvist – det fanns ju inga alternativ.

Mina behov som konsument kunde helt enkelt inte tillfredställas genom lagliga alternativ på grund av konstruerade restriktioner som bolagen själva satt upp för sig själva för att på något mystiskt sätt maximera vinsten över tid genom att begränsa distributionen. Det enda det öppnade upp för var en svart marknad, vilket om vi ska vara ärliga, är precis vad fildelning handlar om – med skillnad att det inte kostar något. Den svarta marknaden gav nämligen det som efterfrågades av kunderna, men ignorerades av bolagen.

  1. Prisvärt 
  2. Snabb distribution
  3. Stort utbud
  4. Hög tillgänglighet
  5. Inga restriktioner på var man tittar

Plötsligt hände dock något – lagliga alternativ började poppa upp. iTunes, Allofmp3 m.fl. i all ära, men de fattade helt enkelt inte grejen. Allt som oftast lade bolagen eller rättighetsinnehavarna krokben för sig själva med resultatet att det tvingade folk att bryta mot lagen oavsett ifall de försökte vara lagliga eller ej på grund av DRM eller påhittade restiktioner rörande materialet.

De första som verkligen fattade var Spotify. De hade det senaste, ökade sitt utbud varje dag, och var tillgängligt på vilken apparat eller operativsystem man önskade – och allt till en rimlig månadskostnad.

Jag blev ganska snabbt premiumkund för deras utbud och möjligheter tilltalar mig. Helt plötsligt insåg jag att jag inte längre laddade ner musik. Givetvis finns det några undantag, som när någon artist dragit in sitt material från Spotify. Jag laddade ned vad jag kunde, men det raderades tämligen snart – för jag lyssnade aldrig på mitt mediebibliotek längre. Resultatet blev istället att jag slutade lyssna på artisten.

2012  så tipsades jag om en tjänst som på ett enkelt sätt låste upp de lagliga tjänsterna i USA, England och andra länder. Och den gör det helt lagligt, och på så sätt kringgår man de löjliga restriktioner som företagen satt på fullt fungerade lagliga möjligheter. tv.com, hulu, netflix, WB… plötsligt kunde jag för en billig penning få tillgång till material som inte funnits i Sverige. Jag testade både Hulu och Netflix och många andra och fastnade för just Netflix, då det fanns stöd för det på min spelkonsoll, deras utbud var otroligt stort (jag har en spellista på över 300 titlar av både film och serier), det streamade till både min mobil, platta, dator och tv och allt för en otroligt låg månadskostnad.

Åter igen insåg jag helt plötsligt att jag hade övergivit nedladdning av mina favoritserier och gamla filmer. Något mer bestört blev jag då jag insåg att jag inte längre behövde köpa DVD:er till samlingen för att ha något att titta på.

Jag har nämligen ALLTID köpt oerhört många DVD:er – jag orkar nämligen inte digitalisera närmare 1000 skivor med filmer och serier som jag äger. Min nedladdning har egentligen alltid berört material som jag inte hittat till försäljning.

Plötsligt fanns det inte längre något behov. Jag har fortfarande köpt DVD:er men då har det varit högst aktuella filmer där jag verkligen vill ha möjlighet att se om dem när jag så önskar, och då vanligtvis i box-sets.

Så detta är min förutsägelse för 2013:

  1. Streamade tjänster kommer att öka
  2. Försäljning av DVD, CD och Blueray kommer minska
  3. Piratandet kommer minska markant
  4. Försäljningen av box-sets kommer att öka
  5. De enda som kommer gnälla fortsatt är de bolag som fortfarande inte fattat vinken

Och ja, Piratpartiet får fortfarande min röst om inte Lib-Dems tar sig i kragen och blir ett riktigt parti.

